Zondag 20 maart is het Wereld Mondgezondheidsdag!

Wereld mondgezondheidsdag wordt ieder jaar gevierd op 20 maart. Het is een internationale dag om de voordelen van een gezond gebit te vieren en aandacht te besteden aan mondgezondheids-problemen. Want zeg nou zelf wie wil nu niet zijn goede gebit laten zien met een stralende glimlach!

90% van de mensen heeft wel eens te maken met gebitsproblemen. Veel van deze problemen kunnen voorkomen worden door aandacht voor mondgezondheid. Een gezonde mond heeft immers impact op de gehele gezondheid. Het begint allemaal bij jezelf en een gezonde mond, een gezond lichaam. Wereld mondgezondheidsdag staat dit jaar in het teken van de relatie tussen diabetes en het belang van goede mondverzorging.

Diabetes is een stofwisselingsziekte waarbij de bloedsuikerspiegel niet op peil blijft. Een goede mondverzorging is daarom extra belangrijk als u diabetes heeft. Diabetespatiënten lopen namelijk een verhoogd risico op infecties, droge mond, tandvleesontsteking en ontstoken kaakbot. Deze problemen ontstaan door de te hoge bloedsuikerspiegel. Het lichaam wil het overschot aan suiker kwijtraken door veel te plassen. Hierdoor maakt de mond minder speeksel aan en speeksel is juist het natuurlijke product om uw gebit te beschermen. Minder speeksel vergroot de kans op gaatjes en tandvleesontsteking.

Problemen met gebit en tandvlees zijn goed te behandelen. Maar nog beter is het voorkomen van problemen. Streef naar een goede bloedsuikerspiegel en houdt uw mond goed schoon. Goed poetsen verwijderd namelijk de plak van uw tanden waardoor de kans op gaatjes en tandvleesontsteking kleiner wordt. Ook de ruimte tussen uw tanden en kiezen hebben uw aandacht nodig. Flossen of het gebruik van tandenstokers of ragers kunnen u daarbij helpen. Het advies aan diabetespatiënten is om maximaal zeven keer per dag te eten en te drinken. Wanneer u eet of drinkt wordt er plak gevormd op uw tanden en kiezen. Eet en drink daarom, wanneer uw bloedwaarde het toe laat, niet meer dan zeven keer per dag.

Meldt uw tandarts dat u diabetespatiënt bent. Problemen zijn immers makkelijker te behandelen wanneer deze tijdig worden ontdekt. En wie wil nu niet met een stralende lach door het leven.