Tips en tricks voor een gezond gebit

In vrijwel al ons eten en drinken zitten suikers en zetmeel. Tandplak bestaat uit bacteriën en producten van bacteriën die de suiker en zetmeel in de mond omzetten in zuren. Deze zuren veroorzaken de gaatjes in uw gebit. Wanneer u vaak voedingsmiddelen nuttigt waarin suiker en zetmeel zitten, loopt u een groter risico op gaatjes in uw tanden en kiezen. 

 

Beperk het nuttigen van eten en drinken tot 7 keer per dag        

Veel voedingsmiddelen kunnen het glazuur van uw tanden en kiezen aantasten. Op zich is dat geen probleem, want uw gebit herstelt zich na verloop van tijd zelf door uw speeksel. Speeksel neutraliseert namelijk de zuren in uw mond waardoor er een natuurlijke beschermende werking optreedt van uw tanden en kiezen. Wanneer u te vaak op een dag eten en drinken nuttigt krijgt uw gebit onvoldoende kans om te herstellen. Het advies is om drie hoofdmaaltijden per dag en maximaal vier keer iets tussendoor te eten of te drinken om kans op gaatjes te verkleinen. Door de beperking van het eten en drinken krijgt uw gebit namelijk voldoende tijd om zich weer te herstellen.

 

Wat is de invloed van dranken op mijn gebit?    

In frisdrank, vruchtensap, yoghurtdrank en wijn zitten naast de suikers veel zuren. Deze zuren proeft u nauwelijks, omdat de smaak van suiker overheersend is. Hierdoor merkt u niet dat het de zuren zijn die uw tandglazuur aantasten en zorgen voor slijtage, tanderosie, aan uw gebit. Tanderosie is een sluipend proces dat niet gemakkelijk te herstellen is. Hoe langer en vaker u eten en drinken nuttigt, hoe groter de kans op tanderosie is. Wanneer tanderosie niet wordt bestreden, kunnen de zuren het tandglazuur en vervolgens zelfs het blootliggende tandbeen oplossen. Dranken die niet schadelijk voor uw gebit zijn, zijn water, koffie en gewone thee zonder suiker.

 

Wat kan ik verder doen om mijn gebit gezond te houden?            

Met een goede mondhygiëne houdt u uw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Poets uw tanden minimaal tweemaal per dag twee minuten met fluoridetandpasta. Met de tandenborstel alleen kunt u niet alle ruimten tussen uw tanden en kiezen reinigen. Gebruik om deze ruimten schoon te maken ragers, flossdraad of tandenstokers.

 

Tips voor een gezond gebit

  • Nuttig maximaal drie hoofdmaaltijden per dag.
  • Gebruik maximaal vier keer per dag iets tussendoor.
  • Eet maximaal een- of tweemaal per dag zuur fruit.
  • Drink frisdrank en andere zure dranken met mate.
  • Poets uw tanden tweemaal per dag twee minuten met fluoridetandpasta.
  • Gebruik dagelijks ragers, flossdraad of tandenstokers om de ruimten tussen uw tanden en kiezen te reinigen.

 

Heeft u nog vragen over het gezond houden van uw gebit? Neem dan contact met ons op.

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.