Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Tandvleesontsteking

Wanneer u last heeft van bloedend, rood, gezwollen tandvlees, dan heeft u waarschijnlijk te maken met een tandvleesontsteking. Tandvleesontsteking komt vaak op verschillende manieren voor. Het kan gebeuren dat uw tandvlees overal in uw gebit ontstoken is, maar een plaatselijke tandvleesontsteking komt ook voor. Een plaatselijke ontsteking zit meestal tussen twee tanden of kiezen. Behalve bloeden, roodheid en zwelling, kunne symptomen een vieze smaak of een slechte adem zijn. Een tandvleesontsteking doet zelden pijn, maar tandvlees kan wel gevoelig zijn. Soms komt het voor dat er niets te zien is bij een tandvleesontsteking. Bij Kliniek Tandheelkunde Sneek kunnen we de ontsteking snel vaststellen en een tijdige behandeling doen.

Gevolgen van een tandvleesontsteking

Wanneer een tandvleesontsteking niet behandeld wordt kan dat gevolgen hebben:

• het tandvlees rondom de tanden en kiezen kan zijn gevoelig en pijnlijk zijn
  • het tandvlees kan gaan bloeden
  • er kunnen zwellingen ontstaan
  • het tandvlees kan zich terug gaan trekken

Wanneer tandvlees zich terugtrekt krijgt u te maken met blootliggende wortels. Klachten die hierbij horen zijn gevoeligheid of pijn bij het drinken van warme of juist koude dranken of pijn bij het tandenpoetsen.

Behandeling van een tandvleesontsteking

Met een goede mondhygiëne kunt u zelf uw tanden, kiezen en tandvlees gezond houden. Belangrijk is natuurlijk dagelijkse mondverzorging zoals poetsen en verwijderen van tandplak tussen de tanden en kiezen met tandenstokers, ragers of flossdraad. Tandsteen kunt u niet zelf wegpoetsen en wordt verwijderd door uw tandarts of mondhygiënist tijdens de gebitsreiniging. Deze behandeling zorgt er voor dat de ontsteking verdwijnt en gezond tandvlees zich opnieuw kan hechten aan tanden en kiezen. Door het dagelijks verwijderen van alle tandplak voorkomt u nieuwe ontstekingen.

Een afspraak voor een gebitscontrole?

Bij Kliniek Tandheelkunde Sneek zorgen wij voor de beste gebitsreinigingen door onze kennis, ervaring en professionele werkwijze. Bent u geïnteresseerd in een gebitsreiniging? Neem vandaag nog contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek of schrijf u online in. Wij helpen u graag!