Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Mijn tandvlees is ontstoken

Tandvlees dat ontstoken is, is niet altijd duidelijk zichtbaar. Enkele kenmerken die kunnen optreden wanneer uw tandvlees ontstoken is zijn: gevoelig tandvlees bij aanraking, rood en gezwollen tandvlees, bloedend tandvlees bij het poetsen, een vieze smaak in de mond en een slechte adem. Tandvlees dat ontstoken is geeft niet altijd pijnklachten, maar meestal wordt het ervaren als pijnlijk en irriterend. Het kan voorkomen dat uw tandvlees plaatselijk ontstoken is, maar een ontsteking aan het gehele gebit behoort ook tot de mogelijkheden.

Tandplak: de boosdoeners van uw tandvlees ontsteking

De belangrijkste boosdoener van tandvlees dat is ontstoken is tandplak. Tandplak hecht langs de rand van het tandvlees en tussen de tanden en kiezen. Als u de plak niet goed verwijdert tijdens uw dagelijkse mondhygiëne, zorgen de bacteriën in de plak ervoor dat het tandvlees gaat ontsteken. Niet verwijderde plak wordt hard en verkalkt zich tot tandsteen. Aan de gevormde tandsteen hecht zich weer gemakkelijk nieuwe plak, waardoor uw tandvlees steeds meer ontstoken raakt. Het eerste stadium van ontstoken tandvlees wordt gingivitis genoemd naarmate het tandvlees, dat ontstoken is, zich verder ontwikkeld met botverlies noemen we dit parodontitis.

Voorkomen en genezen van een ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees is te voorkomen en te genezen. Een goede dagelijkse mondreiniging is hier van belang. Poets tweemaal daags twee minuten uw gebit met fluoridetandpasta. Daarnaast moeten de ruimten tussen de tanden en kiezen goed worden gereinigd door middel van ragers, tandenstokers of het gebruik van flosdraad. Wilt u meer informatie over tandvlees dat is ontstoken? Neem dan contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek. Ons team staat altijd voor u klaar om u te behandelen en te voorzien van de beste adviezen.