Behandelplan Kliniek Tandheelkunde Sneek

Wat is tandsteen?

Tandsteen is een verkalkte laag tandplak die bestaat uit een mineralen laag. Het is meestal zichtbaar als een gele of bruine kleur op de tanden: het is namelijk poreuzer dan tandglazuur, waardoor het gemakkelijker verkleurt. Niet verwijderde plak kan hard worden en verkalken tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich weer gemakkelijk nieuwe plak. Als u uw tandplak niet verwijderd kan dit verkalken tot tandsteen. Het is van belang om tandsteen te verwijderen, als de tandsteen onder het tandvlees komt te zitten kan het tandvlees ontstoken raken.

De veroorzakers van tandsteen:

• tandplak
  • niet flossen of ragen
  • suikers en zetmeel
  • roken
  • frisdrank en fruitsappen

Preventie tandsteen

Tandsteen is helaas niet voor iedereen te voorkomen. De voornaamste reden is dat tandsteen bestaat uit bacteriën en producten van bacteriën die de hele dag wordt aangemaakt door het nuttigen van eten en drinken. De onderstaande tips helpen om er voor te zorgen dat u zo weinig mogelijk tandsteen krijgt:

• Reinig uw gebit grondig met een tandenborstel en een tandenstoker, rager of flossdraad
  • Speeksel heeft een reinigende werking, omdat speeksel voor een groot deel uit water bestaat is het gezond om regelmatig water te drinken
  • Eet minder suiker en zetmeelrijke producten
  • Nuttig gezonde en uitgebalanceerde maaltijden en poets uw tanden na het nuttigen van snacks

Kliniek Tandheelkunde Sneek gaat zorgvuldig te werk om uw tandsteen te verwijderen. Wilt u uw tandsteen verwijderen? Maak dan een afspraak door contact op te nemen met Kliniek Tandheelkunde Sneek, wij helpen u graag!