Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Tandplak

Tandplak, ook wel tandplaque, is een plak laagje dat wordt gevormd door bacteriën uit voedingsstoffen en mondslijm. Tandplak wordt de hele dag aangemaakt. Het is een wit-gelig laagje wat niet goed zichtbaar is en ontstaat op uw tanden en kiezen en de overgang naar het tandvlees. Tandplak blijft voornamelijk zitten op plaatsen waar de tandenborstel moeilijk bij kan. De bacteriën die zich gaan nestelen en tandplak zijn de veroorzakers van ontstoken tandvlees en gaatjes. Door een goede dagelijkse mondverzorging zorgt u ervoor dat uw tandvlees niet ontstoken raakt. Tandplak wat niet wordt verwijderd kan gaan verkalken waardoor er tandsteen ontstaat.

Tandplak verwijderen

Het is belangrijk dat tandplak in uw mond wordt verwijderd voordat tandsteen zich ontwikkelt en de tandvleesontsteking verergert. De belangrijkste manier om tandplak te verwijderen is door het poetsen van uw tanden. Minimaal twee keer per dag circa twee minuten poetsen. Na het poetsen moeten de ruimten tussen uw tanden goed schoon gemaakt worden, met ragers, tandenstokers en/of flosdraad. Niet alleen een goede mondverzorging helpt uw mond gezond te houden, ook voedingstoffen hebben hier invloed op.

Tandsteen verwijderen

Wanneer tandplak zich heeft ontwikkeld tot tandsteen, is het belangrijk dat tandsteen wordt behandeld en verwijderd. Laat dit doen voordat tandsteen dieper komt te zitten en zich ontwikkelt tot parodontitis. Tandsteen wordt bij Kliniek Tandheelkunde Sneek verwijderd door onze mondhygiënist. Snel en eenvoudig, zonder pijn. Na het verwijderen van tandsteen voelen uw tanden weer glad en schoon aan.

Meer weten over tandplak?

Wilt u meer informatie over het verwijderen van tandplak of wilt u een afspraak maken bij onze mondhygiënist voor het verwijderen van tandplak en of tandsteen? Kliniek Tandheelkunde Sneek kan uw gebit behandelen, verbeteren en verzorgen. Neem contact met ons op voor een afspraak of doe dit online. Onze medewerkers staan graag voor u klaar.