Roddelen op de werkvloer, hoe voorkom je dat?



Er zijn schattingen dat 25 procent van de werktijd opgaat aan roddelen. Dat kan hele negatieve gevolgen hebben op de werkvloer; het gaat ten koste van de sfeer en de productiviteit. Dat werkt ook door naar de klanten toe.


Wanneer je (beginnende) roddels niet in de kiem smoort, kan het overgaan in laster, pesterijen en negatieve geruchten. Gelukkig hebben wij met dat laatste geen ervaring. Maar we zijn ons wel bewust van de risico’s. Daarom hanteren we op de werkvloer een open manier van communiceren. We maken duidelijk welk gedrag we wel en welk gedrag we niet wenselijk vinden.

We hanteren daarbij een aantal vuistregels:

  • merken we dat iemand roddelt over anderen, dan nemen we deze persoon even apart en spreken hem of haar direct aan;

  • we benadrukken in dat gesprek ook altijd de positieve kanten en inbreng van de betreffende persoon;

  • we ‘spiegelen’ en vragen: hoe zou het voor jou voelen wanneer iemand anders achter jouw rug zo over jou zou praten?

  • we stellen heel duidelijke grenzen en geven aan wat wel en wat niet acceptabel is op de werkvloer.

We hebben heel positieve ervaringen met deze open manier van communiceren. Wij merken dat mensen die even ‘de fout’ in gaan het eigenlijk heel prettig vinden om aangesproken te worden en gecorrigeerd te worden. Het geeft een veilig en beschermd gevoel. Door zo’n gesprek weet de aangesprokene namelijk ook dat negatief gedrag dat gericht is tegen hem of haar niet geaccepteerd wordt. Dat geeft rust en draagt bij aan een positieve sfeer.

 

Doris Post

Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek


Bekijk de blogs van Doris Post op Medisch Ondernemen

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.