Facings Kliniek Tandheelkunde Sneek
maak een afspraak

Poetsen van uw tanden

Het poetsen van uw tanden vormt de basis voor gezonde tanden, kiezen en tandvlees en is erg belangrijk voor een gezond gebit. Voor een gezond gebit is het belangrijk dat u uw tanden goed poetst, waardoor tandplak wordt verwijderd en u gaatjes kunt voorkomen.

Wegpoetsen van tandplak

Tandplak ontstaat op en tussen uw tanden en kiezen en op de overgang naar het tandvlees en kan tandsteen, gaatjes en ontstekingen veroorzaken. In bijna al het eten en drinken zit suiker en zetmeel, die door bacteriën worden omgezet in zuren die gaatjes kunnen veroorzaken. Als u uw tandplak niet goed verwijderd, kunnen bacteriën in de tandplak er voor zorgen dat uw tandvlees ontstoken raakt. Tandplak dat u niet goed genoeg wegpoetst, kan hard worden en veranderen in tandsteen. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat uw tandvlees ontstoken raakt en uiteindelijk kan dit zelfs het kaakbot aantasten, waardoor tanden en kiezen los kunnen gaan staan. Het is hierdoor erg belangrijk dat u uw tanden goed poetst. Poets uw tanden 2 keer per dag 2 minuten en gebruik ook flosdraad, tandenstokers of ragers voor het reinigen tussen uw tanden.

Soort tandenborstel

Er zijn verschillende soorten tandenborstels voor het poetsen van de tanden. Kies een tandenborstel met een zachte borstel en kleine borstelkop. Met een elektrische tandenborstel is het nog makkelijker om tandplak te verwijderen. De elektrische tandenborstel maakt al de juist beweging voor u en u hoeft zich alleen nog maar te concentreren op de plaatsing in de mond. Voor een goede hygiëne is het belangrijk om de tandenborstel om de drie maanden te vervangen of eerder als de haartjes uit elkaar gaan staan.

Tips voor het poetsen van uw tanden

Kliniek Tandheelkunde Sneek heeft een aantal tips voor het poetsen van uw tanden:

• Trek bij het poetsen van de ondertanden de onderlip weg met duim en wijsvinger
  • Plaats de tandenborstel bij het poetsen van de kiezen aan de binnenkant van de onderkaak onder de tong, waardoor u het beste de overgang van de kies naar het tandvlees bereikt.
  • Poets eerst de achterste kiezen, zodat u deze niet meer kunt vergeten. Ga daarna verder met de rest van de tanden aan de binnen- en buitenkant.
  • Houd steeds dezelfde volgorde aan tijdens het poetsen
  • Reinig ook de ruimte tussen uw tanden en kiezen met flosdraad, tandenstokers of ragers.

Meer weten over het poetsen van uw tanden?

Wilt u meer weten over het poetsen van uw tanden? Neem contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek. Voor een professionele gebitsreiniging voor een goede mondhygiëne kunt u terecht bij onze mondhygiëniste. Onze medewerkers staan graag voor u klaar.