Pionieren voor de cliënt

 

Innovatie, het is een term die langzaamaan betekenis dreigt te verliezen. Want wat is innovatie nu precies en waarvoor zet je het in? Moet ik bang zijn voor innovatie of moet ik innovatie omarmen? En hoe vertaal je nieuwe technologie naar je eigen praktijk?

 

Tien jaar geleden waren wij een van de eerste praktijken in Noord-Nederland die de mogelijkheid van Teeth-in-an-Hour aanbood. Cliënten kregen in één dag een nieuw en vast gebit. Met behulp van de nieuwste softwaretechnieken van dat moment konden we in het tandtechnisch laboratorium een perfect passende kroon of brug maken. Dat was destijds uniek.

 

Inmiddels is Teeth-in-an-Hour de pioniersfase voorbij: de technologie schrijdt voort, de implantaten worden steeds kleiner en de behandelingen steeds perfecter. De implementatie van Teeth-in-an-Hour in onze praktijk geeft goed weer wat innovatie voor ons betekent het inzetten van nieuwe technologieën met het doel om onze cliënten meer kwaliteit te bieden. Dat laatste is wat mij betreft een voorwaarde om technologische vernieuwing te omarmen.

 

Innoveren is pionieren
Met dat doel voor ogen volgen wij de nieuwste technologische ontwikkelingen op de voet. Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je op kunt pakken als tandartspraktijk, bijvoorbeeld aan de financiële investeringen en aan wat praktisch mogelijk is. Neem 3D-printen: de technologie is beschikbaar, maar er zijn vertaalslagen te maken naar praktische toepassingen binnen de tandartspraktijk. Daarbij moet het team die nieuwe technologie ook nog eens onder de knie krijgen.

 

Momenteel werken wij als praktijk aan zo'n vertaalslag met de Virtual Reality bril. We denken dat cliënten met deze bril een behandeling met meer ontspanning kunnen ondergaan. Met name voor angstpatiënten en kinderen kan dat van grote betekenis zijn. We bevinden ons nu in de pilotfase: het is een kwestie van onderzoeken, uitproberen, leren en dóen.

 

Kennisdelen op afstand
De vraag bij innovatie is natuurlijk wat de toekomst brengt. Zelf zie ik op dit moment kansen in het kennisdelen op afstand. Tegenwoordig kunnen we over de hele wereld met elkaar communiceren. Dat kan met de snelheid van het licht, zonder al te veel kosten. De uitdaging is nu om samen die communicatietools te ontwikkelen die de betrokken partijen een gevoel van vertrouwen en openheid geven; onmisbare ingrediënten om ook daadwerkelijk kennis met elkaar te gaan delen.

 

Samen kunnen we zo de kwaliteit van de tandzorg voor onze cliënten naar een hoger niveau brengen. Alle reden dus om innovatie te omarmen.

 

Doris Post

Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek

 

Bekijk de Blog pagina van Doris op Medisch Ondernemen

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.