Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Parodontitis

Tandvlees is samen met het kaakbot en de vezels het fundament van uw tanden en kiezen. Gezond tandvlees zorgt voor uw mooie glimlach, een stralend gebit en zelfverzekerdheid, maar wat als uw tandvlees gaat ontsteken? Parodontitis is een ernstig vorm van ontstoken tandvlees die je vaak niet voelt en zonder controle van een tandarts of mondhygiënist vaak onopgemerkt blijft.

Bij parodontitis breidt de ontsteking van het tandvlees zich uit naar het kaakbot. Door de ontsteking laat het tandvlees los van de tanden en kiezen en de ruimte tussen de tand en het tandvlees wordt dieper waardoor de ontsteking zich kan uitbreiden naar het kaakbot. Door de ontsteking gaan de vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken. In uw gebit gaan meer ruimtes ontstaan en het tandvlees kan los komen van de tanden en kiezen waardoor uw tandwortels bloot komen te liggen. En dan kunnen in uw gebit gemakkelijk gaatjes ontstaan. Vaak wordt parodontitis pas opgemerkt als de tanden en kiezen losser gaan staan.

Behandeling van parodontitis

Om uw gebit in goede conditie te houden is het poetsen van 2 maal 2 minuten per dag niet voldoende. Dagelijks moeten de ruimten tussen uw tanden en kiezen goed gereinigd worden. Naast de dagelijkse verzorging van uw gebit is het advies om uw periodieke controles niet te missen. Professionele gebitsreinigingen bij Kliniek Tandheelkunde Sneek zorgt ervoor dat de ontsteking  van uw tandvlees verdwijnt en gezond tandvlees zich weer aan de tanden en kiezen kan hechten. Eenmaal verloren kaakbot komt helaas niet meer terug.

Heeft stress impact op parodontitis

Stress kan van invloed zijn op de ontwikkeling van parodontitis. Iedereen heeft wel eens last van stress. Langer aanhoudende psychische stress kan de afweer van het lichaam en dus ook van het tandvlees onderdrukken. Wie veel stress heeft, heeft een grotere kans op parodontitis.

Interesse in een behandeling?

Heeft u last van rood en gezwollen tandvlees en wilt u dit laten behandelen? Neem dan contact op voor een afspraak bij Kliniek Tandheelkunde Sneek of schrijf u online in. Ons team staat graag voor u klaar!