Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Parodontitis

Wanneer uw tandvlees slap of gezwollen aanvoelt, misschien rood is of bloedt, dan bestaat de kans dat u last heeft van parodontitis. Parodontitis is een ernstige vorm van ontstoken tandvlees die je vaak niet voelt en zonder controle van een tandarts of mondhygiënist vaak onopgemerkt blijft. Er zijn verschillende kenmerken die kunnen optreden zoals rood, slap en gezwollen tandvlees, bloedend tandvlees bij het poetsen of eten en terugtrekkend tandvlees. Ook kunnen een vieze smaak of slechte adem duiden op parodontitis.

tandvleesontstekingen ontstaan door tandplak op de tanden en kiezen. Parodontitis is een tandvleesontsteking die verder gaat dan alleen het tandvlees. Wanneer de ontsteking onbehandeld blijft kan het tandvlees los komen van tanden en kiezen waardoor de ruimte tussen tand en tandvlees dieper wordt. Hierdoor kan de ontsteking zicht uitbreiden naar het kaakbot. Door de ontsteking gaan er vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken, dit groeit niet weer terug. Ook kunnen tandwortels bloot komen te liggen door de extra ruimte die ontstaat in uw gebit. Er kunnen dan ook makkelijker gaatjes ontstaan.

Behandeling van parodontitis

Om parodontitis te voorkomen is een belangrijke mondhygiëne essentieel. Het belangrijkste is om dagelijks tandplak boven de tandvleesrand te verwijderen. Behalve tweemaal daags poetsen is het belangrijk om de ruimtes tussen uw tanden en kiezen dagelijks te reinigen. Naast de dagelijkse verzorging is het belangrijk om uw gebit periodiek te laten controleren. Wanneer u last heeft van tandvleesontsteking kan Kliniek Tandheelkunde Sneek zorgen dat uw tandvlees weer gezond wordt en het zich weer kan hechten aan de tanden en kiezen.

Risicogroepen voor parodontitis

Bepaalde mensen zijn gevoeliger voor het ontstaan van parodontitis dan anderen. Bepaalde bacteriën spelen hierbij een belangrijke rol. Groepen die extra risico lopen zijn:

Rokers: de ernst van parodontitis is bij rokers groter. Ook reageert deze groep minder goed op de behandeling vergeleken met niet-rokers.

Diabetes: met name (niet goed ingestelde) diabetes verhoogt de kans op het ontwikkelen van parodontitis. De kans op het ontstaan van abcessen bij parodontitis is voor deze groep

Stress: psychische stress heeft een negatieve invloed op ons afweersysteem waardoor parodontitis makkelijker toeslaat en de nadelige gevolgen groter kunnen zijn.

Interesse in een behandeling?

Vermoed u dat u parodontitis heeft en wilt u zich laten behandelen? Neem dan telefonisch contact op of schrijf u online in! Het team van Kliniek Tandheelkunde Sneek staat graag voor u klaar!