Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Parodontitis

Tandvlees is samen met het kaakbot en de vezels het fundament van uw tanden en kiezen. Gezond tandvlees zorgt voor uw mooie glimlach, een stralend gebit en zelfverzekerdheid, maar wat als uw tandvlees gaat ontsteken? Parodontitis is een ernstige vorm van ontstoken tandvlees die je vaak niet voelt en zonder controle van een tandarts of mondhygiënist vaak onopgemerkt blijft. Parodontitis is een tandvleesontsteking die verder gaat dan het tandvlees.

Tandplak op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. Bij parodontitis breidt de ontsteking van het tandvlees zich uit naar het kaakbot. Door de ontsteking laat het tandvlees los van de tanden en kiezen en de ruimte tussen de tand en het tandvlees wordt dieper waardoor de ontsteking zich kan uitbreiden naar het kaakbot. Door de ontsteking gaan de vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken. In uw gebit gaan meer ruimtes ontstaan en het tandvlees kan los komen van de tanden en kiezen waardoor uw tandwortels bloot komen te liggen. En dan kunnen in uw gebit gemakkelijk gaatjes ontstaan. Vaak wordt parodontitis pas opgemerkt als de tanden en kiezen losser gaan staan. Enkele kenmerken die kunnen optreden zijn: rood, slap en gezwollen tandvlees, bloedend tandvlees bij het poetsen of eten en terugtrekkend tandvlees. Ook een vieze smaak of een slechte adem kunnen duiden op parodontitis. Parodontitis geeft zelden pijnklachten

Behandeling van parodontitis

De tandplak boven de tandvleesrand dien je zelf elke dag te verwijderen door er een goede mondhygiëne op na te houden. Met een tandenborstel kun je de tandplak aan de oppervlakte wegpoetsen. Om uw gebit in goede conditie te houden is het poetsen van 2 maal 2 minuten per dag niet voldoende. Dagelijks moeten de ruimten tussen uw tanden en kiezen goed gereinigd worden. Naast de dagelijkse verzorging van uw gebit is het advies om uw periodieke controles niet te missen. Professionele gebitsreinigingen bij Kliniek Tandheelkunde Sneek zorgen ervoor dat de ontsteking van uw tandvlees verdwijnt en gezond tandvlees zich weer aan de tanden en kiezen kan hechten. Eenmaal verloren kaakbot komt helaas niet meer terug.

Risicogroepen voor parodontitis

Het is bewezen dat sommige mensen meer aanleg hebben voor parodontitis dan andere. Vaak blijken bepaalde bacteriën hierbij een belangrijke rol te spelen.  Een aantal groepen loopt extra risico:

Rokers: bij rokers komt parodontitis vaker voor dan bij niet-rokers. Bovendien is de ernst van parodontitis bij rokers groter. Ook reageren rokers minder goed op de behandeling van parodontitis.

Diabetes: Ook diabetes (en dan vooral de niet goed ingestelde diabetes) geeft een verhoogde kans op het ontstaan van parodontitis. Ook is door diabetes de kans op het ontstaan van abcessen bij parodontitis groter.

Stress: Psychische stress kan de afweer van het lichaam onderdrukken. Daardoor neemt de kans op het ontstaan van parodontitis toe en kunnen de nadelige gevolgen van parodontitis groter zijn.

Interesse in een behandeling?

Heeft u last van rood en gezwollen tandvlees en wilt u dit laten behandelen? Neem dan contact op voor een afspraak bij Kliniek Tandheelkunde Sneek of schrijf u online in. Ons team staat graag voor u klaar!