Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Ontstoken tandvlees

Gezond tandvlees is de basis van een gezond gebit. Gezond tandvlees is roze, ligt strak om tanden en kiezen en bloedt niet als u eet of uw tanden poetst. Uw tandvlees vormt het fundament van uw tanden en kiezen. Belangrijk hierbij is een goede mondhygiëne. Er is sprake van ontstoken tandvlees wanneer het tandvlees bloed, het tandvlees een rode kleur heeft of gezwollen is. Ontstoken tandvlees is overigens niet altijd zichtbaar. De ontsteking kan worden veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Ontstoken tandvlees gaat vaak samen met een slechte adem en een vieze smaak in de mond. Het gevolg van ontstoken tandvlees kan zijn dat het uitbreid naar het kaakbot. Uw tanden en kiezen kunnen hierdoor los komen te zitten van het tandvlees. In de ruimte die daardoor ontstaat komt tandplak te zitten. Het gevolg hiervan is dat er een diepere ontsteking plaatsvindt. Daarom is het van belang om tijdig actie te ondernemen om uw tandvlees gezond te houden.

De oorzaak van ontstoken tandvlees

Hoe weet u nu wat de oorzaak is van ontstoken tandvlees? Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door tandplak op de overgang van uw tandvlees naar uw tand of kies. De bacteriën die door de tandplak tussen uw tanden en kiezen komen zorgen ervoor dat uw tandvlees ontstoken raakt. De tandplak kan zich gaan verkalken en ontwikkelen tot tandsteen. Aan tandsteen  hecht zich gemakkelijk en snel weer nieuwe tandplak waardoor uw tandvlees steeds meer ontstoken raakt. Het is lastig om zelf de tandplak op uw tanden en kiezen te zien. Tijdens de periodieke controle bij Kliniek Tandheelkunde Sneek kan de behandelende tandarts of mondhygiëniste gemakkelijk constateren of u ontstoken tandvlees heeft en kan de tandplak gemakkelijk worden verwijderd.

Ontstoken tandvlees voorkomen

Ontstoken tandvlees is te voorkomen. Met goede mondhygiëne verwijdert u dagelijks alle tandplak van uw tanden en kiezen. De tandplak kunt u verwijderen door 2 á 3 maal per dag 2 minuten te poetsen met fluoridetandpasta. Daarnaast is het belangrijk om uw dagelijks de ruimten tussen uw tanden en kiezen met tandenstokers, ragers of flossdraad te reinigen. Alleen spoelen met speciale spoelmiddelen is dus niet voldoende. Ook is het belangrijk om regelmatig een bezoek aan de tandarts te brengen. Voorkom ontstoken tandvlees, met gezond tandvlees kunt u jaren genieten van een stralende lach.

Interesse in een behandeling?

Interesse in een behandeling bij Kliniek Tandheelkunde Sneek? Een team van professionele tandartsen en mondhygiënisten staan dagelijks voor u klaar. Kliniek Tandheelkunde biedt een optimale service en een uitstekende uitvoering bij het behandelen van ontstoken tandvlees. Wij kunnen uw gebit behandelen, verbeteren en verzorgen. Heeft u Interesse in een behandeling bij ons? Neem vandaag nog contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek of schrijf u online in. Ons team staat graag voor u klaar.