Esthetische tandheelkunde
Een mooie lach is het
visitekaartje van uw gezicht

Kiezen sealen om gaatjes te voorkomen

Het kan voorkomen dat de groeven in uw kiezen te diep liggen, waardoor de haren van de tandenborstel hier niet goed bij kunnen komen. De kans is dan groot dat er gaatjes in uw kiezen zullen ontstaan. Sealen is het afdichten van groefjes en putjes in uw tanden en kiezen.. Door uw kiezen te sealen, worden deze groeven en putjes afgedicht met een sealant. Dit is een dun laagje kunsthars of fluoride houdend cement dat gaatjes in de kiezen voorkomt.

Waarom sealen?

Sealen is een goede behandeling om gaatjes in uw kiezen te voorkomen. Soms zijn kiezen zo diep gegroefd, dat de tandenborstelharen er niet bij kunnen. In deze groeven en putjes kunnen zich dan bacteriën nestelen die gaatjes kunnen veroorzaken in uw kiezen. De kiezen worden alleen geseald wanneer de tandarts verwacht dat er mogelijk gaatjes in de groeven kunnen ontstaan. In de gesealde vlakken kunnen zich minder bacteriën nestelen, waardoor de kans op gaatjes wordt verminderd.

De seal behandeling

Tijdens het sealen wordt er een dunne lak op de bodem van de groef aangebracht. Voordat het kauwvlak wordt geseald wordt de kies goed gereinigd en met behulp van watten droog gelegd. Vervolgens wordt de sealant aangebracht op de kies en wordt deze gedroogd. Na uitharding zijn de groeven minder diep geworden en dus beter te bereiken door de haren van de tandenborstel. Doordat uw kiezen hierdoor beter schoon te maken zijn, verminderd het risico op gaatjes. Een sealing gaat enkele jaren mee en de behandeling is volledig pijnloos.

Voor wie is een seal behandeling?

Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. De meeste gaatjes ontstaan op het moment dat de kiezen volledig doorkomen. De experts van Kliniek Tandheelkunde Sneek adviseren dan ook om op dat moment de kiezen te laten sealen. Het sealen van de kiezen gebeurt dan ook voornamelijk bij kinderen.

Een seal behandeling voor u?

Kliniek Tandheelkunde Sneek verzorgt het sealen van uw kiezen of de kiezen van uw kinderen. Heeft u interesse? Neem vandaag nog contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek. Wij helpen u graag!