Esthetische tandheelkunde
Een mooie lach is het
visitekaartje van uw gezicht

Kiezen sealen om gaatjes te voorkomen

Het kan voorkomen dat de groeven in uw kiezen te diep liggen waardoor de haren van de tandenborstel hier niet bij kunnen komen. De kans is dan groot dat er dan gaatjes zullen ontstaan. Sealen is het afdichten van groefjes en putjes in uw tanden en kiezen. Groeven en putjes in de kauwvlakken van de kiezen kunnen worden afgedekt met een sealant, dit is dun laagje kunsthars of fluoride houdend cement om gaatjes in kiezen te voorkomen.

Waarom sealen?

Sealen is een goede behandeling om gaatjes in uw kiezen te voorkomen. Soms zijn kiezen zo diep gegroefd, dat de tandenborstelharen er niet bij kunnen. Hierin kunnen zich dan bacteriën nestelen die gaatjes kunnen veroorzaken in uw kiezen. De kiezen worden alleen geseald wanneer de tandarts verwacht dat er gaatjes in de groeven ontstaan. In de gesealde vlakken kunnen minder bacteriën zich nestelen waardoor de kans op gaatjes ook verminderd.

De seal behandeling

Tijdens het sealen wordt er een dunne lak op de bodem van de groef aangebracht. Voordat het kauwvlak wordt geseald wordt de kies goed gereinigd en met behulp van watten droog gelegd. Vervolgens wordt de sealant aangebracht op de kies en wordt deze gedroogd. Na uitharding zijn de groeven minder diep geworden en dus beter schoon te maken waardoor het risico op gaatjes wordt verminderd. Een sealing gaat enkele jaren mee en de behandeling is volledig pijnloos.

Voor wie is een seal behandeling?

Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. De meeste gaatjes ontstaan op het moment dat de kiezen volledig doorkomen. De experts van Kliniek Tandheelkunde Sneek adviseren dan ook om op dat moment de kiezen te sealen. Het sealen van de kiezen gebeurt dan ook voornamelijk bij kinderen.

Een seal behandeling voor u?

Kliniek Tandheelkunde Sneek verzorgt het sealen van uw kiezen of de kiezen van uw kinderen. Heeft u interesse? Neem vandaag nog contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek. Wij helpen u graag!