Behandelplan Kliniek Tandheelkunde Sneek

Gevoelige tanden

Heeft u pijn bij het eten of drinken van warme of koude producten? Of ontstaan er klachten wanneer u iets zuurs of zoets neemt? In een gezonde mond ligt het tandvlees strak om de tanden en kiezen. Wanneer u problemen ondervindt zijn blootliggende tandhalzen vaak het probleem bij gevoelige tanden. Als het tandvlees zich terugtrekt, komt de hals en de wortel van de tand of kies bloot te liggen en kunnen gevoelige tanden ontstaan. Dit komt doordat er geen glazuur op de hals en de wortel van de tand zit waardoor de tanden erg gevoelig zijn voor warme, koude, zoete en zure invloeden.

Waardoor ontstaat de pijn bij gevoelige tanden?

Uw tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meerdere wortels. De kroon, het gedeelte van uw tanden en kiezen dat u ziet, is voorzien van een sterke laag glazuur. De wortels liggen onder de kroon en kunt u niet zien. Wanneer het tandvlees zich terugtrekt door bijvoorbeeld een tandvleesontsteking of te hard poetsen komt er een stuk van de tand, de tandhals, bloot te liggen. De tandhals is niet voorzien van een glazuurlaag. In de tandhals bevinden zich kanaaltjes die verbonden zijn met de zenuwholte binnenin de tand of kies. Gezond tandvlees sluit deze kanalen af waardoor uw zelf waarschijnlijk niet eens weet dat deze kanalen door uw tanden lopen. Wanneer het tandvlees is ontstoken en zich terug heeft getrokken dan komt het vocht in deze kanalen in beweging door prikkels van warme, koude, zoete of zure invloeden. Deze beweging irriteert de zenuwen waardoor u gevoelige tanden heeft en er pijn ontstaat. Op een juiste manier poetsen en een goed voedingspatroon zijn van belang om gevoelige tanden tegen te gaan.

Gevoelige tanden voorkomen

Een goede mondhygiëne kan tandhalsgevoeligheid voorkomen. Poets uw tanden daarom tweemaal per dag 2 minuten met fluoridetandpasta. Let er wel op dat u uw tanden niet te hard poetst. Te hard poetsen kan zorgen voor terug trekkend tandvlees. Laat ook af en toe uw gebit reinigen door een mondhygiënist. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kliniek Tandheelkunde Sneek. Wij staag graag voor u klaar!