Kinderen bij de tandarts Tandarts Sneek
Ook uw kind verdient
de beste mondzorg!

Fluoride advies voor kinderen

Fluoride is een natuurlijke stof die de tanden en kiezen sterker maakt en zorgt voor extra bescherming van het gebit tegen tandbederf en gaatjes. Fluoride zorgt ervoor dat er tijdens een zuuraanval van bacteriën minder glazuur wordt verwijderd, waardoor gaatjes kunnen worden voorkomen. Als uw kinderen hun eerste tandjes krijgen is het belangrijk om meteen met fluoridetandpasta te poetsen. Voor jonge kinderen is er speciale peuter- en kleutertandpasta met een lager fluoridegehalte dan de tandpasta voor volwassenen. Fluoride is belangrijk in de dagelijkse verzorging van het gebit.

Wat is fluoride?

Fluoride is een natuurlijke stof die de tanden en kiezen minder kwetsbaar maakt voor zuuraanvallen van bacteriën. Deze zuren veroorzaken gaatjes in het gebit. Het gebruik van de juiste hoeveelheden fluoride helpt zo gaatjes in de tanden en kiezen te voorkomen. Het is dan ook van belang om fluoride te gebruiken bij de dagelijkse verzorging van het gebit.

Hoe vaak moet ik poetsen?

U kunt beginnen met 1x per dag poetsen, afhankelijk van de leeftijd moet u vaker poetsen.

• 0 t/m 1 jaar: 1 x per dag poetsen met fluoride peutertandpasta;
  • 2 t/m 4 jaar: 2 x per dag poetsen met fluoride peutertandpasta;
  • Vanaf 5 jaar: 2 x per dag poetsen met fluoride tandpasta voor volwassenen of met juniortandpasta.
  • Bij oudere kinderen adviseren wij soms een aanvullende fluoridebehandeling.

Ons advies is om bij kinderen tot 10 jaar minimaal een keer per dag na te poetsen. Zo weet u zeker dat de tanden goed schoon zijn.

Aanvullende fluoridebehandeling

Mochten er, ondanks het goede poetsen, toch gaatjes ontstaan of krijgt uw kind last van tanderosie? Dan kan de tandarts van Kliniek Tandheelkunde Sneek een fluoridebehandeling geven ter preventie van gaatjes. Een fluoride behandeling is volledig pijnloos en veilig voor uw kind. Tijdens de behandeling wordt een verhoogde concentratie fluoride op de tandjes van uw kind aangebracht. Daarnaast kan de tandarts een fluoridespoeling adviseren als uw kind extra risico loopt op gaatjes. Dit is bijvoorbeeld het geval bij beugeldragers.

Meer weten over fluoride?

Wilt u meer informatie over het poetsen met fluoridetandpasta of een fluoride behandeling? Neem dan gerust contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek. Wij helpen uw kinderen graag!