De praktijkmanager versus de praktijkhouder

Wat vind u leuk aan uw vak?
Frank: ‘’Ik heb echt een passie voor de tandheelkunde. Het samen met het team helpen van een patiënt en het ziekteproces volgen, vind ik nog altijd erg bijzonder. Als praktijkhouder kun je daarbij ook de passie voor het vak implementeren. Ik vind het fijn mooie dingen te maken waar de patiënt blij van wordt.’’

Doris: ‘’Ik vind het leuk om de verbinding te zien tussen de praktijkhouder en het personeel. Je staat daar als praktijkmanager toch een beetje tussenin. In het begin was dat lastig omdat Frank en ik getrouwd zijn en ik toen nog meer ‘de vrouw van’ was. Daarom ben ik mezelf gaan ontwikkelen door opleidingen te volgen. Daardoor weet ik wat ik belangrijk vind als praktijkmanager zijnde, bijvoorbeeld dat het complete team de missie en de visie draagt en uitvoert. Ik heb een duidelijk beeld hoe we dat moeten doen. Zo hebben wij als team regelmatig overleg met elkaar om onze gemeenschappelijke doelen te bereiken.’’

Wat is een grote uitdaging voor de praktijk?
Frank: ‘’Onze praktijk breidt gestaag uit maar daarbij willen we natuurlijk wel de kwaliteit behouden. Daar moeten we voldoende personeel voor hebben. Dat is de ene keer makkelijker te realiseren dan de andere keer.’’

Doris: ‘’Het is een constante uitdaging om de patiënt een fijn gevoel te geven zodat ze terug blijven komen maar tegelijkertijd ook de motivatie bij zichzelf te houden.’’

Wat is de grote kracht van de praktijkmanager?
Frank: ‘’Doris heeft een sociale ader. Ze is naar iedereen open en stelt de juiste vragen om tot de kern te komen. Daarnaast is ze echt een steun voor mij, omdat ze veel taken overneemt en een verbindende rol heeft. We werken ontzettend veel samen.’’

Wat is de grote kracht van de praktijkhouder?
Doris: ‘’Rust, Frank straalt zowel naar de patiënt als naar het personeel heel veel rust uit, ik weet dat hij van binnen weleens een ‘burning fire’ is, maar dat merk je niet. Dat vind ik erg knap.’’

Zijn er weleens onderlinge discussiepunten?
Frank: ‘’ Het kan fantastisch botsen tussen ons. Doris loopt over van ideeën, wat heel leuk is. Dan moet ik haar wel eens afremmen.’’

Doris: ‘’Natuurlijk hebben wij onze discussies. Frank moet me soms inderdaad een spiegel voorhouden. Discussies zijn niet erg maar wij proberen er wel extra op te letten dat we de discussie niet thuis voortzetten.’’

Wat is de trots van de praktijk?
Frank: ‘’Zowel onze patiënten als het personeel zijn heel tevreden. Dat werkt erg prettig en dat vind ik ook erg belangrijk. Daarnaast ben ik ook blij met de uitstraling en inrichting van de praktijk.’’

Doris: ‘’Ons team. Als team werken wij samen aan een goed resultaat, zodat de patiënt tevreden naar huis gaat. Dit begint bij ons al in de wachtkamer en duurt tot na de behandeling’’.

 

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.