Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Bloedend tandvlees

Heeft u wel eens last van bloedend tandvlees tijdens het tandenpoetsen? Bloedend tandvlees is het gevolg van een ontsteking aan het tandvlees, iedereen in zijn of haar leven heeft er wel eens last van. Bloedend tandvlees is niet altijd erg maar kan zeer pijnlijk en irriterend zijn.

Ontstaan van bloedend tandvlees

Een ontsteking aan het tandvlees ontstaat regelmatig door onvoldoende verzorging van het gebit. Tandplak hecht zich aan de tanden en kiezen waardoor er een ontsteking ontstaat met bloedend tandvlees tot gevolg. De tandplak brengt bacteriën met zich mee die ter hoogte van de overgang tussen de tand en tandvlees zorgt voor een ontsteking. Je kunt ontstoken tandvlees herkennen doordat het tandvlees vaak gezwollen is en een aanzienlijker rodere kleur heeft dan gezond tandvlees, dat strak om de tanden gesloten zit.

Kenmerken van een tandvlees ontsteking zijn:

• Slechte adem
  • Een vieze smaak in de mond
  • Slap en/of losser liggend tandvlees rondom tand of kies
  • Gevoelig tandvlees (na aanraking)
  • Bloedend tandvlees

Gevolgen van bloedend tandvlees

Wanneer u last heeft van ontstoken en bloedend tandvlees is het belangrijk om uw gebit te laten behandelen. De ontsteking kan zich namelijk verspreiden richting het kaakbot, waardoor er meer ruimte ontstaat tussen het tandvlees en de tanden. Hierdoor krijgt tandplak de kans om zich dieper te nestelen. Wanneer het tandplak zich verder nestelt en dieper gelegen komt, kan deze het kaakbot onherstelbaar beschadigen en/of zelfs afbreken. Bloedend tandvlees wordt in deze fase ook wel parodontitis genoemd. Het is noodzakelijk dat u, indien u last heeft van bloedend tandvlees, uw tandvleesontsteking laat behandelen. Onze mondhygiënist kan met een reinigingsbehandeling de tandplak van uw tanden en kiezen verwijderen. Zelf kunt u ook meehelpen aan een goede mondhygiëne:

• Poets regelmatig uw tanden (2 tot 3 maal per dag)
  • Gebruik flosdraad en eventueel een tongschraper
  • Gebruik ragers om bloedend tandvlees te behandelen
  • Maak gebruik van mondspoelmiddelen om tandplak te verwijderen

Interesse in een behandeling?

Heeft u last van bloedend tandvlees? Maak dan een afspraak met onze mondhygiënist voor een behandeling. Onze mondhygiënist kan u persoonlijk advies geven betreffende uw situatie en hoe u bloedend tandvlees kunt aanpakken en genezen. Neem contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek.