Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Bloedend tandvlees

Hoe kan het dat tijdens het tandenpoetsen uw tandvlees gaat bloeden? Het bloeden van de mond tijdens het poetsen is een gevolg van een ontsteking aan het tandvlees. Iedereen heeft hier in zijn of haar leven wel eens last van. Bloedend tandvlees is niet altijd erg maar kan zeer pijnlijk en irriterend zijn.

Ontstaan van bloedend tandvlees

Door onvoldoende verzorging van het gebit kan een ontsteking ontstaan aan het tandvlees. Tandplak hecht zich aan de tanden en kiezen waardoor er een ontsteking ontstaat met bloedend tandvlees tot gevolg. De tandplak brengt bacteriën met zich mee die ter hoogte van de overgang tussen de tand en tandvlees zorgt voor een ontsteking. Ontstoken tandvlees is vaak gezwollen en aanzienlijk roder van kleur dan gezond roze tandvlees dat strak om de tanden gesloten zit.

Kenmerken van een tandvlees ontsteking zijn:

• Slechte adem
  • Een vieze smaak in de mond
  • Slap en/of losser liggend tandvlees rondom tand of kies
  • Gevoelig tandvlees (na aanraking)
  • Bloedend tandvlees

Gevolgen van bloedend tandvlees

Het is van belang dat uw gebit wordt behandeld wanneer u last heeft van bloedend tandvlees. De ontsteking kan zich namelijk verspreiden richting het kaakbot. Hierdoor kan er meer ruimte ontstaan tussen het tandvlees en de tanden en kan de tandplak zich dieper gaan nestelen. Wanneer het tandplak zich verder nestelt en dieper gelegen komt, kan deze het kaakbot onherstelbaar beschadigen en/of zelfs afbreken. Bloedend tandvlees wordt in deze fase ook wel parodontitis genoemd. Het is noodzakelijk dat u, indien u last heeft van bloedend tandvlees, uw tandvleesontsteking laat behandelen. Onze mondhygiënist kan met een reinigingsbehandeling de tandplak van uw tanden en kiezen verwijderen. Zelf kunt u ook meehelpen aan een goede mondhygiëne:

• Poets regelmatig uw tanden (2 tot 3 maal per dag)
  • Gebruik flosdraad en eventueel een tongschraper
  • Gebruik ragers om bloedend tandvlees te behandelen
  • Maak gebruik van mondspoelmiddelen om tandplak te verwijderen

Interesse in een behandeling?

Heeft u last van bloedend tandvlees? Maak dan een afspraak met onze mondhygiënist voor een behandeling. Onze mondhygiënist kan u persoonlijk advies geven betreffende uw situatie en hoe u bloedend tandvlees kunt aanpakken en genezen. Neem contact op met Kliniek Tandheelkunde Sneek.