Paradontologie Kliniek Tandheelkunde Sneek

Bloedend tandvlees

Heeft u wel eens last van bloedend tandvlees tijdens het tandenpoetsen? Bloedend tandvlees is het gevolg van een ontsteking aan het tandvlees, iedereen heeft er wel eens last van. Het is niet altijd ernstig, maar kan wel pijnlijk en irriterend zijn.

Ontstaan van bloedend tandvlees

Door onvoldoende verzorging van uw gebit kan een ontsteking van het tandvlees ontstaan. Wanneer tandplak niet verwijderd wordt veroorzaken de bacteriën die ontstaan door tandplak een ontsteking ter hoogte van de overgang tussen tand en tandvlees. Deze ontsteking zorgt voor bloedend tandvlees. Ontstoken tandvlees is te herkennen aan verschillende kenmerken:

• Slechte adem
  • Een vieze smaak in de mond
  • Slap en/of losser liggend tandvlees rondom tand of kies
  • Gevoelig tandvlees (na aanraking)
  • Bloedend tandvlees

Gevolgen van bloedend tandvlees

Bij ontstoken en bloedend tandvlees is het belangrijk om uw gebit te laten behandelen. Wanneer een tandvlees ontsteking niet behandeld wordt kan deze zich uitbreiden naar het kaakbot. Hierdoor ontstaat er meer ruimte tussen de tanden en het tandvlees waardoor tandplak de kans krijgt zicht dieper te nestelen. Als dit gebeurt kan kaakbot onherstelbaar beschadigen of zelfs afbreken. Wanneer dit gebeurt wordt de tandvleesontsteking ook wel parodontitis genoemd. Bij bloedend tandvlees is het noodzakelijk uw tandvleesontsteking te laten behandelen. Met een reinigingsbehandeling kan onze mondhygiënist de tandplak van uw tanden en kiezen verwijderen. Naast deze behandeling is het belangrijk om zelf voor een goede mondhygiëne te zorgen.

• Poets regelmatig uw tanden (2 tot 3 maal per dag)
  • Gebruik flosdraad en eventueel een tongschraper
  • Gebruik ragers om bloedend tandvlees te behandelen
  • Maak gebruik van mondspoelmiddelen om tandplak te verwijderen

Interesse in een behandeling?

Als u last heeft met bloedend tandvlees, maak dan een afspraak met onze mondhygiënist voor een behandeling. Ook kunt u bij de mondhygiënist terecht voor persoonlijk advies over hoe u het beste bloedend tandvlees kunt aanpakken. Neem telefonisch contact op of schrijf u online in bij Kliniek Tandheelkunde Sneek!